Zwangerschaps- en Babyvoeding





Zwangerschaps- en Babyvoeding




A

ls je dit leest, ben je misschien al zwanger. Gefeliciteerd! Ben je nog niet zwanger, dan ben je wellicht al wel eens bezig met een toekomstige zwangerschap of met het geven van borstvoeding. Ook dan willen we je feliciteren, want ook dan nemen we je graag mee in onze visie op een verantwoorde levensstijl en de rol die voeding daarin speelt!

De manier waarop jij richting geeft aan je levensstijl wordt ineens een stuk belangrijker vanaf het moment dat je zwanger bent. Je kunt immers alleen maar goed voor het kindje in je buik zorgen door goed voor jezelf te zorgen. Gezonde voeding speelt daarin een essentiële rol en stimuleert onder andere de groei van je kindje, zorgt dat jij je fit blijft voelen, helpt tegen zwangerschapskwalen en voorziet je van alle voedingsstoffen en energie die onmisbaar zijn om te bevallen, borstvoeding te geven en snel weer te herstellen.

Voeding tijdens zwangerschap

Er is al veel onderzoek gedaan naar de positieve invloeden van gezonde voeding (op moeder én kind) in de periode voor, tijdens en na de zwangerschap. Hetzelfde geldt voor de positieve invloeden van gezonde voeding op de ontwikkeling van een kind. Zo wordt zelfs zoiets als de smaakvoorkeur al vroeg gevormd, aanleg voor emotie-eten ontwikkeld en speelt voeding een rol bij het ontwikkelen van bepaalde aandoeningen. Er zijn voedingsstoffen waar je extra op moet letten (qua hoeveelheid). En er zijn producten die je tijdens je zwangerschap beter niet kunt eten, of juist wel! Je baby vraagt om energie, dus om fit te blijven zijn ook de hoeveelheden van belang. En de bereidingswijze speelt een belangrijke rol met het oog op bacteriën.

Puur en vers

Wij denken dat een zo puur en zo vers mogelijk eetpatroon hier het beste bij aansluit. En dat een aantal aanpassingen en nieuwe inzichten een grote bijdrage zullen leveren. Oftewel; hoe minder rommel je als mama-to-be of tijdens de borstvoeding binnenkrijgt, hoe beter het is voor je kindje en voor jezelf ook uiteraard. En als jij goed in je vel zit, geldt dat ook voor je partner. Wij zeggen; win-win-win.

Het beste voor jou en je baby

Herbs&Spices heeft één groot streven; iedereen lekker én gezond eten! Dit sluit perfect aan bij de levensstijl die het beste is voor zowel een zwangere vrouw als voor een vrouw die borstvoeding geeft (en ook voor de periode daarna natuurlijk). We voorzien jou graag van advies of duiken de keuken in om het voor je te maken (van ontbijtje tot avondeten en alles daartussen).

Speciaal samengesteld

Bij de samenstelling van onze zwangerschaps- en babyvoeding houden we onder andere rekening met de volgende elementen. Hoe kun je voeding inzetten om nare misselijkheid te bestrijden, of beter nog te voorkomen? Welke voedingsstoffen zijn van belang in deze periode? En welke producten mag je absoluut niet eten?

We hebben er alvast voor gezorgd dat alles wat je niet mag hebben, niet in onze producten zit. Ook hebben we rekening gehouden met producten en ingrediënten die je wel mag eten maar beter kunt vermijden. En we hebben alle producten geselecteerd op vitamines en mineralen die tijdens je zwangerschap en borstvoedingsperiode extra belangrijk zijn. Zelfs met een gevarieerd en gezond voedingspatroon is het namelijk lastig de juiste gehaltes te halen in deze periode.

Extra vitaminen en mineralen

Foliumzuur (vitamine B11): al van belang vóór de conceptie, verkleint de kans op een open ruggetje. Als je eenmaal zwanger bent, is er in de eerste fase een hoge foliumzuurbehoefte. Dit vind je in veel bladgroenten, peulvruchten, volle granen en noten.

IJzer: belangrijk mineraal tijdens het tweede en derde trimester. Je verbruikt het voor de aanmaak van bloed voor je baarmoeder, placenta en je baby. Spinazie, groene kool, broccoli, vlees, vis, eieren, peulvruchten en noten bevatten veel ijzer. IJzer wordt makkelijker uit de voeding opgenomen in combinatie met vitamine C! Thee, koffie en zuivel verminderen juist de ijzeropname.

Vitamine B: zorgt voor voldoende energie en een goede stofwisseling. De behoefte aan vitamine B stijgt met ongeveer 20% tijdens je zwangerschap. Zit vooral in zuivelproducten, noten, volkoren producten en groene (blad)groenten.

Calcium: je kindje gebruikt calcium voor de aanleg van het beender-, zenuw-, bloed- en spierstelsel. Er zit veel calcium in broccoli, boerenkool, bloemkool, peulvruchten en noten.

Vitamine D: helpt bij de opname van calcium. Zit vooral in vette vis als forel, zalm en makreel en in mindere mate in ei.

Zink: essentieel voor de ontwikkeling van je baby en voor je immuunsysteem en stofwisseling. Zit in bonen, noten, zaden, wortel, pompoen en vlees.

Omega 3 vetten: zijn belangrijk voor de ontwikkeling van de hersenen. Zit in vette vis en in zaden, oliën en noten.

Babyvoeding

Onze babyvoeding is verkrijgbaar in verschillende smaken (afhankelijk van het seizoen) en speciaal afgestemd op de voedingsbehoefte van je baby (afhankelijk van leeftijd). Wij overtreffen de babyvoedingspotjes die in de winkel verkrijgbaar zijn op vele fronten. Alleen niet op houdbaarheid (maar ja, wij stoppen er dan ook niets dan vers in). Voordelen van onze babyvoeding:

  • Geen goedkope vulmiddelen als wortel en appel (niet voor niks is de inhoud van bijna alle potjes die in de winkel staan oranje of gelig). Zo zit er in een babyvoedingspotje ‘zalm met spinazie’ bijvoorbeeld vaak veel meer wortel dan spinazie. Dit komt een gevarieerd voedingspatroon niet ten goede.
  • Omdat onze babyvoeding vers wordt bereid, hoeven we niet te steriliseren (verhitten tot 120˚C) waardoor de vitaminen en mineralen veel beter behouden blijven. Vooral vitamine B1, foliumzuur en vitamine C kunnen slecht tegen verhitting.
  • In babyvoedingspotjes worden vaak onnodige zetmelen toegevoegd zoals aardappel, witte rijst, tarwezetmeel, rijsmiddel of vulmiddel. Dit zijn snelle koolhydraten die door het lichaam worden omgezet in glucose. Hierdoor stijgt en daalt je bloedsuiker snel waardoor je veel pieken in je suikerspiegel krijgt. Dit is wel het laatste wat je voor je baby’tje wil toch?
  • Verpakt in handige potjes die drie dagen houdbaar zijn in de koelkast.